A TWSI jelrendszer elemei
A taktilis jelrendszer elemei
A TWSI jelrendszer elemei
2.3.1. Taktilis vezetősáv
A taktilis vezetősáv feladata, hogy kijelölje a látássérült emberek biztonságos gyalogos útvonalának tengelyét és az ehhez kapcsolódó leágazásokat. A vezetősávok lehetővé teszik a látássérült gyalogosok számára a dinamikus közlekedést és biztosítják, hogy a kijelölt útvonalon ne ütközzenek akadályba. Alkalmazásuk olyan helyeken szükséges és indokolt – legyen szó akár kül-, akár beltérről -, ahol egyéb támpont hiányában a tájékozódás nehéz vagy egyáltalán nem lehetséges. Ilyen területek például a nagy összefüggő térburkolattal kialakított szabad terek, széles sétálóutcák, alul- és felüljárók, épületek tágas közlekedő-, várakozó vagy elosztóterei, például aulák, bevásárlóközpontok folyosói, pályaudvarok utascsarnokai, stb. A taktilis vezetősáv feladata, hogy kijelölje a látássérült emberek biztonságos gyalogos útvonalának tengelyét és az ehhez kapcsolódó leágazásokat. A vezetősávok lehetővé teszik a látássérült gyalogosok számára a dinamikus közlekedést és biztosítják, hogy a kijelölt útvonalon ne ütközzenek akadályba. Alkalmazásuk olyan helyeken szükséges és indokolt – legyen szó akár kül-, akár beltérről -, ahol egyéb támpont hiányában a tájékozódás nehéz vagy egyáltalán nem lehetséges. Ilyen területek például a nagy összefüggő térburkolattal kialakított szabad terek, széles sétálóutcák, alul- és felüljárók, épületek tágas közlekedő-, várakozó vagy elosztóterei, például aulák, bevásárlóközpontok folyosói, pályaudvarok utascsarnokai, stb.
A taktilis vezetősáv a haladási iránnyal párhuzamosan futó, a környező burkolatból kiemelkedő, párhuzamos bordákból áll. Egy borda minimális hossza 270 mm. A bordák keresztmetszete trapéz, felső felülete sík, a borda felső síkjának szélességi mérete 12-25 mm. A bordák magassága 4-5 mm, tengelytávolságuk, a szélesség függvényében van meghatározva (MSZ ISO 23599:2024 szabvány 2. ábra szerinti méret). A taktilis vezetősáv a haladási iránnyal párhuzamosan futó, a környező burkolatból kiemelkedő, párhuzamos bordákból áll. Egy borda minimális hossza 270 mm. A bordák keresztmetszete trapéz, felső felülete sík, a borda felső síkjának szélességi mérete 12-25 mm. A bordák magassága 4-5 mm, tengelytávolságuk, a szélesség függvényében van meghatározva (MSZ ISO 23599:2024 szabvány 2. ábra szerinti méret).
A bordák közötti hézagok biztosítják a bejutó csapadék (vagy egyéb folyékony anyag) elvezetését, elkerülve ezáltal a felület csúszásveszélyessé válását.A bordák közötti hézagok biztosítják a bejutó csapadék (vagy egyéb folyékony anyag) elvezetését, elkerülve ezáltal a felület csúszásveszélyessé válását.
Magyarországon az MVGYOSZ a következő kialakítást kéri:Magyarországon az MVGYOSZ a következő kialakítást kéri:
- beltéri kialakítás esetén legalább 4 hosszanti borda elhelyezése szükséges, szabvány szerinti tengelytávolsággal. A minimális hasznos szélesség 25 cm;
- kültéri kialakítás esetén min. 5 hosszanti borda elhelyezése szükséges, szabvány szerinti tengelytávolsággal. Minimális hasznos szélesség 30 cm.
A taktilis vezetősáv kialakításánál a világosabb felületnek (vezetősáv / padlóburkolat) min. 40 LRV pont értékűnek kell lennie, a két felület egymáshoz viszonyított kontrasztja legalább 30 LRV pontkülönbség (fém taktilis jel esetén min. Cm 40% LRV értékkel) térjen el (az MSZ CEN/TR 17621:2023 és az MSZ ISO 23599:2024 szabványnak megfelelően).A taktilis vezetősáv kialakításánál a világosabb felületnek (vezetősáv / padlóburkolat) min. 40 LRV pont értékűnek kell lennie, a két felület egymáshoz viszonyított kontrasztja legalább 30 LRV pontkülönbség (fém taktilis jel esetén min. Cm 40% LRV értékkel) térjen el (az MSZ CEN/TR 17621:2023 és az MSZ ISO 23599:2024 szabványnak megfelelően).
15. ábra: taktilis vezetősáv
A taktilis vezetősáv hasznos szélességéhez képest mindkét oldalán min. 60-60 cm szabad hely biztosítandó. Ezen szabad helyen belül nem lehet sem fix, sem mobil akadály! Íves vonalvezetés kizárólag indokolt esetben megengedett akkor, ha nincs lehetőség két pont egyenes vezetősávval, vagy szögtöréses vezetősávval történő összekötésére. Íves kialakítás kizárólag íves járda esetén fogadható el. Teresedésekben a vezetősávok minden esetben egyenes szakaszokból álljanak két tájékozódási pont között. Kizárólag esztétikai okokból nem elfogadható íves vonalvezetés!
17. ábra: vezetősáv íves vonalvezetés
A vezetősáv elágazásokba az általános burkolattal megegyező burkolat kerül, illetve okosított TWSI rendszer esetén olyan burkolólap, mely nem a TWSI rendszer része.
19. ábra: "+" vagy "T" vezetősáv csomópontok
21. ábra: ”L” fordulás azonos szélességű és különböző szélességű vezetősáv esetén
Manuálisan mozgatható ajtók mindkét oldalán megszakad a vezetősáv, nyíló ajtóknál a felénk nyíló ajtószárny oldalán a faltól 60 cm-rel, egyéb esetben 40 cm-rel. A vezetősáv mindig az ajtó tengelyében haladjon. Ha a burkolati rakásminta miatt a vezetősáv eltolása szükséges, akkor a kezelőszerv (pl. kilincs, ajtógomb) felé eső irányba kell a vezetősávot elhelyezni. Automata tolóajtók esetén a vezetősáv az ajtón keresztülhalad megszakítás nélkül. A zsanéros nyíló automata ajtó alkalmazását kerülni kell. Forgóajtó és lengőajtó nem állhat akadálymentes útvonalon, mellette azonos értékű akadálymentes ajtót kell biztosítani.
23. ábra: zsanéros, manuálisan mozgatott ajtó két oldalán vezetősáv
Az orientációs sáv a kijelölt gyalogos-átkelőhelyeken mutatja az átkelés irányát, azt a kijelölt gyalogos-átkelőhely tengelyében szükséges elhelyezni. Ha pollerek vannak az útvonalon, akkor azok úgy helyezendőek el, hogy a közöttük lévő szabad hely közepére essen az orientációs sáv. Kijelölt gyalogos-átkelőhelyeknél az orientációs sáv hossza min. 150 cm. Kerékpárúton átvezető kijelölt gyalogos-átkelőhely jelzésére használt orientációs sáv minimális hasznos hossza 56 cm. Elengedhetetlen, hogy az orientációs sáv csatlakozzon a területen lévő TWSI rendszerhez, ennek hiányában az egyéb követhető elem előtt 40-60 cm-rel indulóan vezessen a kijelölt gyalogosátkelőhelyig.
24. ábra: veszélyre figyelmeztető taktilis jelhez és TWSI jelrendszerhez kapcsolódó orientációs sáv
Ha az egyéb követhető elem mentén haladó látássérült embernek a haladási irányára szögben álló vezetősávot, vagy orientációs sávot kell a továbbhaladáshoz vagy irányváltáshoz megtalálnia, annak legalább 55 cm hasznos szélességűnek kell lennie annak érdekében, hogy azt a látássérült ember biztosan ne lépje át. A szélesebb szakasz hasznos hossza min. 56 cm, max. 160 cm széles járdán. 160 cm-t meghaladó szélességű járdán a min. 55 cm hasznos szélességű vezetősáv-szakasznak legalább 114 cm össz-hosszúságúnak kell lennie. 300 cm-t meghaladó szélességű járdán az MVGYOSZ TWSI rendszer telepítését kéri, ott a nevezett szélesebb szakaszt a taktilis burkolati jelrendszerbe be kell kötni.
25. ábra: kijelölt gyalogos-átkelőhely orientációs sávja egyéb követhető elemtől indulva
Ha a vezetősáv tengelyét el kell tolni, például akadályok jelenléte miatt, akkor bármely szögtörés esetében a vezetősávok gérbe vágva érintik egymást. A vezetősávon dinamikusan haladó látássérült személy a fehérbotjával képes érzékelni a nyomvonal változásait, így könnyen irányt tud változtatni. A TWSI rendszer nyomvonalának meghatározása során törekedni kell arra, hogy ahol csak lehetséges, 90 fokos fordulási irányokat határozzunk meg, így biztosítva, hogy a látássérült emberek ne veszítsék el a térbeli orientációjukat. Akadályok kikerülésekor kisebb szögtörés is elfogadható.
26. ábra: akadályok kikerülése vezetősáv-szakaszokkal, merőleges szögtörésekkel
27. ábra: akadályok kikerülése vezetősáv-szakaszokkal, 45°-os szögtörésekkel
2.3.2. Veszélyre figyelmeztető taktilis jelzés
A veszélyre figyelmeztető taktilis jelzés funkciója - nevéből következően - a közlekedőre veszélyt jelentő helyzetek előre történő, egyértelmű és következetes jelzése. Éppen ezért Magyarországon nem kérjük ezeket a jelzéseket más jelentéstartalommal elhelyezni (az msz en 17210:2021 szabvány 2023. március 01-jétől hatályos magyar 26. ábra: akadályok kikerülése vezetősáv-szakaszokkal, merőleges szögtörésekkel nyelvű változatának nemzeti előszavával összhangban). A veszélyre figyelmeztető taktilis jelzést olyan területen nem használjuk, ami nem tekinthető veszélyforrásnak, pl. felvonók ajtajánál, oszlopok körül, vezetősáv vonaltörésnél, vezetősáv kereszteződésben, stb. A veszélyre figyelmeztető taktilis jelzést a jelölendő veszélyforrás (felső és alsó lépcsőél, süllyesztett szegélyű gyalogos-átkelőhely vagy gyalogos átvezetés) előtt, biztonságos távolságban (30-50 cm-re) kell elhelyezni. A nagyobb távolság alkalmazását veszélyesebb átkelésnél javasoljuk. A veszélyre figyelmeztető taktilis jelzést hordozó burkolólap minimális mélysége 60 cm. A jeltípus minimális mélysége és hasznos szélessége egyaránt legalább 56 cm.
28. ábra: veszélyre figyelmeztető taktilis jelzés
A veszélyre figyelmeztető taktilis jelzés a környezetből kiemelkedő, diagonális raszterben elhelyezett, csonkakúp alakú, pontszerű elemekből áll. Bár számos terméken a jelzést gömbszeletekből alakítják ki, a tapasztalatok szerint ezek érzékelhetősége, csúszásgátlása és tartóssága is elmarad a csonka kúpos változatokétól. A raszter a közlekedési sáv tengelyéhez képest diagonális (45°) hálózatú. Az egyes pontszerű elemek átmérője a felső síkon mérve az MSZ ISO 23599:2024 szabvány szerint 12-25 mm (preferáltan 15 mm), magassága 4-5 mm, a raszter távolság az elemek átmérőjének függvényében változó (a preferált átmérőhöz 45-63 mm). A veszélyre figyelmeztető taktilis jelzés kialakításánál a világosabb felület min. 50 LRV pontértékű. A padlóburkolat és a veszélyre figyelmeztető taktilis jelzés egymáshoz viszonyított kontrasztja min. 50 LRV pontkülönbség, vagy min. Cm 50% LRV kontraszt (fém jelek esetén min. Cm 70% LRV értékkel) térjen el. A vezetősáv lehetőség szerint mindig merőlegesen érkezzen a veszélyre figyelmeztető taktilis jelzéshez. Kivételt képez az az eset, amikor a kijelölt gyalogos-átkelőhely tengelye nem merőleges a járdaszegélyre, ilyenkor az orientációs sáv minden esetben az átkelés tengelyével párhuzamos.
29. ábra: veszélyre figyelmeztető taktilis jelzés süllyesztett szegélyű kijelölt gyalogos-átkelőhelynél
2.3.3. Taktilis zónahatár jelzés
A fentieken kívül hazánkban alkalmaznak egy harmadik - az MSZ CEN/TS 15209:2024 szabvány 6. ábrájának bl4. pontjában szereplő és a nemzetközi gyakorlatban ismert - jelzést is, a lekerekített téglalap alakú (angolul lozenge) vagy más néven zónahatár jelzést. A jelzés nagyméretű (~80*~150 mm), lekerekített végű téglalapokból áll, melyek a járműforgalom haladási irányával párhuzamosan futnak. A jelzés a burkolatból kiemelkedik, magassága 4-5 mm, hasznos mélysége 34- 35,5 cm. Zónahatár jelzést a veszélyes zóna teljes szélességében szükséges létesíteni.
30. ábra: zónahatár jelzés
A zónahatár jelzés egyik funkciója a gyalogos- és járműforgalmat elválasztó szintkülönbséget (járdaszegélyeket) helyettesítve kijelölni a biztonságos gyalogos közlekedésre alkalmas területek határát. Alkalmazható pl. vegyes forgalmú, közös gyalogos és járműforgalom (gépjármű, kerékpár, roller) által azonos járósíkon használt területek elválasztására, abban az esetben, ha a biztonságos oldal egyértelműen lehatárolható. Másik funkciója - a vasúti közlekedés kivételével – a városi alacsonysebességű kötöttpályás közlekedés elsodrási sávjának taktilis jelölése. A taktilis zónahatár jelzés kialakításánál a világosabb felületnek (zónahatár / burkolat) min. 50 LRV-nek kell lennie, a két felület egymáshoz viszonyított kontraszt-különbsége min. 50 LRV pont (fém jelek esetén min. Cm 70% LRV) értékkel térjen el (az MSZ CEN/TR 17621:2023 szabványnak megfelelően).
A taktilis zónahatár jelzés:
- Kötöttpályás városi peronokra kerül az elsodrási határ biztonságos, járófelületi oldalára;
- Kerékpár- és rollertároló, illetve mikromobilitási pont: ha a tároló felülete és a járda egymástól nincs elválasztva (pl.: korláttal, zöld felülettel, 5 cm-t meghaladó kiemelt szegéllyel, stb.), akkor a támaszok és kerékpárok / rollerek által együttesen elfoglalt terület határán a gyalogos felületre zónahatár jel kerül;
31. ábra: zónahatár jelzés kerékpár- / rollertároló körül
Gyalogos felület mellett, fizikai elválasztás nélkül, azzal síkban (max. 5 cm magasságkülönbség) vezetett kerékpárút / járműút határára, a járda felületére zónahatár jel kerül.
32. ábra: zónahatár jelzés kerékpárút mellett
Vannak olyan veszélyes helyek, amerre nem szabad, hogy a látássérült személy továbbhaladjon. Az ilyen helyek lezárására zónahatár jelzés alkalmazandó legalább 56 cm hasznos mélységben, a veszély előtt 30-50 cm-rel kezdődően, a veszély teljes hosszán. Pl.: rakpartról vízbe vezető (üzemi) lépcső, melynek fizikai lezárása (pl.: zárható kapu) nincs.
33. ábra: veszélyes hely lezárása ott, amerre csak és kizárólag karbantartó személyzet, különös körültekintéssel
haladhat tovább, de nincs mód fizikai elválasztásra